Ukryj

Otwieranie sporów i zwrot towaru na AliExpress

Otwieranie sporów i zwrot towaru na AliExpress

Nie każde zakupy na AliExpress będą bezproblemowe, dlatego warto wiedzieć, kiedy i jak możemy oddać towar. Jak w przypadku wszystkich zakupów dokonywanych online i tu trafiają się sytuację, kiedy to produkt dotrze do nas uszkodzony lub nie będzie zgadzał się z tym, co było przedstawione w ofercie. Polityka zwrotów AliExpress jest jednak elastyczna, więc wielu osobom wydaje się, że mogą na niej sporo skorzystać, co jest dość nieuczciwym zagraniem.

 

Ogólne zasady zwrotów na AliExpress

Sprzedawcy AliExpress zazwyczaj ustalają własną politykę zwrotów, więc musimy z nimi bezpośrednio porozmawiać, aby dojść do porozumienia. Jeśli nie udaje nam się tego osiągnąć, to możemy poprosić AliExpress o interwencję, a oni wydadzą osąd na podstawie przedstawionych dowodów.

Zasady zwrotu dotyczące określonego sprzedawcy na stronie AliExpress można znaleźć na stronie informacji o dowolnym produkcie. Zazwyczaj jednak dotyczą one:

  • - wybrakowanego towaru (brak poszczególnych elementów),
  • - towaru niezgodnego z opisem (kolor, rozmiar, funkcje),
  • - towaru, który został uszkodzony podczas magazynowania, pakowania lub transportu,
  • - zamian w zamówieniu.

Jeśli więc zakupiliśmy produkt, o którym można było znaleźć wszystkie informacje na stronie sprzedawcy, ten nie zataił przed nami żadnych szczegółów odnośnie wykonania, użytych materiałów, ewentualnych mankamentów itd., a towar dotarł do nas w stanie nienaruszonym, to przeważnie nie będziemy mieć możliwości ubiegać się o zwrot. Wyjątkiem mogą być tu produkty, które są w różnych rozmiarach i łatwo o pomyłkę – np. w przypadku butów, które mają podany rozmiar chiński lub amerykański, który znacząco różni się od europejskiego. Tu jednak najważniejszy jest kompromis z sprzedawcą, który sam zadecyduje, czy zwróci nam pieniądze. Zawsze jednak pozostaje kwestia możliwości 14 dni na zwrot w przypadku zakupów dokonywanych online niezależnie od platformy, na jakiej tych zakupów dokonaliśmy.

Złość

Otwarcie sporu ze sprzedawcą

Niekiedy po prostu nie uda nam się dogadać ze sprzedawcą, co może być związane z jego polityką zwrotu. Wtedy powinniśmy zgłosić sprawę bezpośrednio do AliExpress. Otwarcie sporu rozpoczyna się sześć dni po tym, jak sprzedawca dostarczył (lub miał dostarczyć) nasze zamówienie. Termin otwarcia sporu różni się w zależności od opcji wysyłki:

  • - DHL, TNT, UPS lub FedEx - 23 dni po wysyłce
  • - Japan Post EMS lub SF Express - 27 dni po wysyłce
  • - China Post lub Hong Kong Post (najczęściej wybierane) - 39 dni po wysyłce

Aby otworzyć spór ze sprzedającym należy:

  1. Przejść do witryny www.aliexpress.com i zalogować się.
  2. Przesunąć kursor na swoje imię w prawym górnym rogu i kliknąć „Moje zamówienia”.
  3. Znaleźć zamówienie, z którym mamy problem i kliknąć przycisk „Otwórz spór” (open dispute) obok niego.
  4. Następie należy wypełnić formularz z wyszczególnieniem tego, czy nasze zamówienie zostało już zrealizowane, czy chcemy otrzymać pełną kwotę zwrotu lub czy zależy nam na wymianie towaru. Musimy także opisać szczegóły swojego problemu z zamówieniem i dlaczego nie można rozwiązać problemu ze sprzedawcą.
  5. Dostarczyć zdjęcia, które będą stanowić dowód w sporze. Im ich więcej i są bardziej szczegółowe, tym lepiej. Warto również dołączyć dowód płatności i screen z próbą skontaktowania się ze sprzedawcą.

AliExpress nie staje się stroną w sporze, a jedynie negocjatorem. Teraz po ich stronie będzie leżał obowiązek komunikowania się zarówno ze sprzedawcą, jak i z klientem. Jeśli proces ten trwa wyjątkowo długo (powyżej dwóch tygodni) i nadal nie udało się osiągnąć kompromisu pozostaje nam skierowanie sprawy do konkretnego Zespołu ds. Sporów w AliExpress. Aby tego dokonać należy wejść w zakładkę „spory”, wybrać interesujące nas zamówienie, a następnie kliknąć w „wzmóż spór” (escalate dispute). Ten krok spowoduje, że ostatecznie zostanie rozstrzygnięty spór i może być korzystny albo dla sprzedającego, albo dla klienta. Przeważnie zyskuje nam tym klient, jednak nie można mieć do tego 100% pewności – szczególnie w związku towarami, których wadliwości nie da się jasno udowodnić lub kiedy sprzedawca podał wszystkie informacje na stronie, a my ich nie dopatrzyliśmy.